Ies la lumină emoționante mărturisi ale unor lupte aeriene la care au participat piloții de pe aerodromul de la Budac, la doi pași de Bistrița. „…În acel moment țâșnesc din nori două Messer-uri inamice care au atacat celula a-2-a. Noi am virat scurt pentru a le veni în ajutor. Avionul aviatorului Petre Mihăilescu a făcut explozie în aer…”
Daniel Georgiu a publicat ieri pe Holland.ro câteva pagini din impresionantul Jurnal de operațiuni al Flotilei germane Jagdgeschwaders 52 Grupa 2, care și-a desfășurat activitatea pe aerodromul Budac, în septembrie 1944.
„Am tradus jurnalul flotilei care și-a desfășurat activitatea pe aerodromul din Budac, în septembrie 1944. Și am comparat datele consemnate de istoricii aviației românești cu rapoartele germane. Astfel am aflat cine pe cine a doborât. De asemenea, baza aviației de vânătoare germane (pe aliniamentul Cluj – Turda – Mureș a fost asigurată de către II/JG52 tot de pe aerodromul din Budac, în toată luna septembrie. Am trecut acolo și sursele. Rapoartele românești sunt susținute de cele nemțești. Apar între mărturisiri și date referitoare la ziua de 25 septembrie. Ziua neagră a aviației românești. După această zi, piloții români au refuzat să mai urce în avioanele IAR80 de fabricație românească…”, ne-a expliccat Daniel Georgiu.
Daniel Georgiu este cel care a încropit, în urma unor îndelungate cercetări, povestea aerodromului care a funcționat la Budac. Ea cuprinde și însemnări despre figurile legendare ale unor aviatori care s-au perindat pe aceste meleaguri. Despre toate acestea puteți citi pe larg AICI.
Iată mai jos și câteva dintre emoționantele file de jurnal ale Flotilei nemțești Jagdgeschwaders 52, pe aerodromul Budac:
Vineri, 1 septembrie 1944
La sfârșitul acestei zile, escadrila celui de-al doilea grup începe cu o victorie. Doboară un YAK 9 rusesc. Astfel, Fw. Erich Büttner își anunță a 11-a victorie.
Tot în această zi, revenit din concediul de recuperare, Hptm. Heinrich Sturm preia conducerea escadrilei 5 de pe Budac.
Vineri, 8 septembrie 1944
Uffz. Heinz Krah – din escadrila 6, rănit în luptele aeriene din 31 august 1944, aterizând forțat la Frunzeni – a murit la spitalul din Reghin. (Un martor ocular susținea că Heinz a fost conștient în carlinga Messerschmitt-ului. Rănit la cap și față, a cerut în limba germană apă.)
Luni, 11 septembrie 1944
După declarațiile de război ale României și Bulgariei (oficial semnate la Moscova, pe 12 septembrie 1944), Uffz, Heinrich Tammen, din escadrila 6, doboară după-amiaza două avioane Go 145 ale aviației regale românesti.
Sâmbătă 16 septembrie 1944
Heinrich Tammen îl doboară pe Adj. stag av. Iosif Ciuhulescu, pilotând un avion IAR 80 C, alb Nr. 413. Ciuhulescu reușește să se salveze prin parașutare.
Vineri, 22 septembrie 1944
Grupul de pe Budac pornește din nou la vânătoare. Se raportează victorii asupra a trei lL-2 rusești și un Hs 129 românesc, revendicate de Uffz. Tammen.
Sâmbătă, 23 septembrie 1944
Lupte aeriene grele pentru Grupul 6 de Vânătoare românesc, care întâlnește grupul de la Budac.
Sunt doborâți Slt. Av. Mihaiescu Petre și Adj. Av. Bouru Alexandru, de către Uffz. Wilhelm Maaßen și Martin Ludwig. Uffz. Tammen doboară un Bf 109G românesc.
„…În acel moment țâșnesc din nori două Messer-uri inamice care au atacat celula a-2-a. Noi am virat scurt pentru a le veni în ajutor. Avionul Slt. Av. Mihăilescu Petre a făcut explozie în aer…”, se consemnează în volumul „Vânătorul IAR 80 Istoria unui erou necunoscut”, de Dan Antoniu și George Cicos.
Slt. Av. Petre Mihăiescu, pilot creditat cu 9 victorii, a fost ucis în zbor, în momentul în care rezervorul de combustibil a fost atins de proiectile și a explodat”, se consemnează în Romanian Aces of World War 2, de Dénes Bérnard.
Luni, 25 septembrie 1944
În intervalul 09:00 – 13:46 vor fi distruse multe aeronave românești și rusești. Locotenentul Düttmann, patru victorii, din care trei IAR-uri 80.
- Uffz. Maassen trei victorii, toate IAR-uri 80.
- Uffz. Tammen, două IAR-uri 80 și un Hs 129
- Hptm. Sturm un Hs 129, Uffz. Renner un TB–7 (Petlyakov Pe-8 rusesc)
- Uffz. Rosenberg un Lavocikin LaGG-3 rusesc.
Cinci piloți români au pierit, în doar câteva ore, în aceste lupte. Este vorba despre Adj. Av. Mircea Mazilu, Lt. Av. Ion Ivancievici, Slt. Av. Franz Secicar, Adj. Av. Andone Stavarache și Av. Georgescu.
„În urma pierderilor avute, piloții nu mai vor să zboare pe avionul IAR 80/81, care nu mai poate fi întrebuințat contra avionului Bf-109… Starea piloților, la aceste pierderi, a devenit mai descurajantă. Avionul IAR-81 nu mai poate fi întrebuințat în bune condițiuni pe front…”, se precizează în „Istoria unui erou necunoscut” (Dan Antoniu, George Cicos).
Sâmbătă 30 septembrie 1944
Grupul 2 al Flotilei Jagdgeschwaders 52 cu escadrilele 5 și 6 părăsesc aerodromul Budak zburând spre aerodromul Nagy-Rabe din Ungaria… Rămâne în urmă Grupa 1 Schlachtgeschwader 2 Fliegerkorps dotată cu avioane Foke Wulf 190…
Foto deschidere @ Holland.ro / Ernst Stengl pe aerodromul Budacu, septembrie 1944
Surse: Cercetare, traducere @ Daniel Georgiu / Holland.ro