Aproximativ 10% dintre elevii de gimnaziu, liceu sau clasa a IV-a au rămas corigenți după primul semestru. Inclusiv la Sport, Religie sau Educație Civică – a avertizat prof. Aurelia Dan.
În ședința cu directorii școlilor din județ, prof Aurelia Dan a prezentat astăzi o analiză a situației școlare, la sfârșitul semestrului I. „Din datele cantitative centralizate la ISJ BN – aproape 10% din elevii de gimnaziu, liceu și clasa a IV-a au rămas corigenți.
Au rămas corigenți la toate disciplinele. Inclusiv la Educație Fizică sau Religie.
Inclusiv la Educație socială și alte domenii din sfera umanistă la care cu greu ne putem imagina ce s-a întâmplat cu acești copii de au rămas corigenți…
Vă rog să vă puneți aceste întrebări și să identificați cauzele, discutând cu colegii dumneavoastră și cu elevii. Cum se poate să rămână elevii corigenți la disciplinele umaniste?”, s-a întrebat inspectorul general Aurelia Dan.
Elevii nu mai au capacitatea de comunicare suficient dezvoltată. La disciplinele din sfera umanistă trebuie să prezinți lecția, trebuie să te exprimi și să ai un vocabular care să te ajute – a subliniat prof. Aurelia Dan.
„După doi ani de școală online, când dependența de tabletă și telefon s-a accentuat – copiii parcă nu mai știu să se exprime. Urmăriți-i în discuțiile curente dintre ei. Cea mai lungă propoziție nu știu dacă are patru cuvinte.
În loc să folosească substantive, folosesc tot felul de prescurtări și termeni care nu au niciun fel de semnificație. Nu au capacitatea de a descrie un eveniment pe care îl trăiesc. Comunicare poate așadar să fie o prioritate în activitatea școlară la toate disciplinele. Este una dintre competențele generale: competența de a comunica. Nu trebuie să dezvolte comunicarea doar profesorul de limba Română”, a punctat prof. Aurelia Dan.
Care ar fi cauzele acestui fenomen?
Inspectorii ISJ BN au constatat că majoritatea elevilor corigenți provin din grupuri vulnerabile. Ei sunt predispuși la eșec. „Cu ei intervențiile trebuie să fie punctuale, dese și cu sens. V-am solicitat să faceți o radiografie a formațiunilor de studiu pe care le coordonează profesorii și diriginții, ca să vedem, în primă fază, dimensiunea cantitativă. Cine sunt acești copii, ce probleme au și cum îi putem ajuta? Vă recomand să introduceți aceste concluzii în profilul clasei, pe care să-l puneți la dispoziția tuturor profesorilor care predau la clasa respectivă”, a mai transmis pro. Aurelia Dan.
Inspectorul general a anunțat, totodată, că din anul școlar viitor, fiecare învățătoare și învățător va prezenta Consiliului clasei și profesorilor care preiau clasa în gimnaziu – toate elementele vulnerabile, specifice grupului de elevi.
„Toată filosofia noilor programe solicită adaptarea curiculară – nu doar pentru elevii cu cerințe speciale. Ci și pentru ceilalți.
Încep să se vadă efectele lacunele școlii online”, a subliniat inspectorul general Aurelia Dan. Iar remedierea și soluțiile trebuie să fie diferențiate. În acest context Inspectoratul Școlar a lansat și proiectul Educația ține de noi, completat cu ceea ce oferă Primăria Bistrița prin CeTIN:
Absenteismul – o altă cauză a eșecului școlar
„Am constatat că fenomenul absenteismului este prezent și în școlile cu renume. Nu lipsesc de la școală doar copiii aparținând grupurilor vulnerabile”, a mai avettizat prof. Aurelia Dan: