Alexandra și Vlad sunt colegi în clasa a IV-a la Școala Gimnazială nr. 4 din Bistrița de la începutul școlii. Deși sunt în aceeași clasă, Alexandra și Vlad sunt foarte diferiți: băiatul a fost diagnosticat cu tulburări din spectrul autist la vârsta de 2 ani și de atunci face intensiv terapie de recuperare în cadrul Centrului de Resurse și Referință în Autism Micul Prinț Bistrița.
Cu sprijinul unui facilitator școlar (shadow) Vlad a parcurs cursurile unei grădinițe de masă și în prezent este elev în clasa a IV-a, la școala de masă, unde a fost primit cu brațele deschise de învățătoarea Bombonica Barteș și de colegi.
Deși la început Alexandra nu știa cum să se raporteze la colegul ei atipic, în timp și-a dorit din răsputeri să se conecteze la el și să îl ajute. Observând că însoțitorul școlar al copilului îi face zilnic fișe de lucru diferențiate, spre uimirea tuturor, Alexandra a venit într-o zi la școală cu o fișă concepută special pentru Vlad, pe modelul observat de fetiță la terapeutul însoțitor al copilului. Apoi a doua fișă, apoi a treia fișă, astfel încât – la inițiativa facilitatorului școlar, psihopedagogul Maria Câmpan, Șef Centru în cadrul Asociației Autism Europa – colecția de fișe de lucru diferențiate create de Alexandra s-a concretizat înt-un un auxiliar școlar cu fișe de lucru pentru copii cu cerințe educative speciale.
Extrem de util, un astfel de instrument era inexistent până acum și, în consecință, extrem de necesar oricărui dascăl care integrează copii cu cerințe educative speciale în învățământul de masă.
Iată ce scrie pe prima pagină:
„Dragă Vlăduț, vreau să-ți spun ceva. Când te-am văzut prima dată nu te-am plăcut deloc. Dar, cu timpul, am început să te plac foarte mult. Acum, nu vreau să pleci din clasă! Stai cu noi până la sfârșitul școlii! Te iubesc, te iubim! Suntem prieteni buni și sunt bucuroasă că îmi ești prieten. Sper că-ți place! Și pentru a-ți demonstra ce mult prețuiesc prietenia ta, o să îți dăruiesc un cadou… o carte pentru tine. Cu mult drag, colega ta, Alexandra!”
*****
De la înființare, Centrul de Reurse și Referință în Autism Micul Prinț a integrat în învățământul de masă în grădinițele și școlile din Bistrița-Năsăud peste 60 de copii diagnosticați cu forme ușoare și severe de autism.
În total, 840 de copii cu cerințe educative speciale beneficiază de certificat de orientare școlară în învățământul de masă în județul Bistrița-Năsăud, iar numărul lor este în creștere. Acest efectiv de elevi cu cerințe educative speciale este deservit de 11 logopezi, 35 de consilieri școlari și doar 22 de profesori itineranți.
Caietul Alexandrei a fost publicat la Editura Școala Ardeleană în 1000 de exemplare în cadrul proiectului Creșterea nivelului de incluziune al copiilor cu cerințe educative speciale în școlile din Municipiul Bistrița – proiect cofinanțat din bugetul local al Municipiului Bistrița pe anul 2018.